Ha-Ga

Anna Gosławska-Lipińska (1915 - 1975), znana jako Ha-Ga, była wybitną polską rysowniczką, ilustratorką i projektantką plakatów. Przez 40 lat, co tydzień aż do śmierci, Ha-Ga publikowała w „Szpilkach” dwa rysunki, na każdym dwie rozmawiające ze sobą, łatwo rozpoznawalne postaci, z charakterystycznymi okrągłymi oczyma. Klimat tych dialogów, zabawa językiem, rozkoszowanie się kalamburem, absurdem i niedopowiedzeniem cieszyły się ogromną popularnością wśród czytelników powojennych „Szpilek”, o czym świadczą plebiscyty na ulubionych rysowników, w których Ha-Ga regularnie zwyciężała. Była też ogromnie popularną autorką ilustracji do książek dla dzieci.

Anna Gosławska-Lipińska (1915 - 1975), better know as Ha-Ga, was an outstanding Polish female cartoonist, illustrator and poster designer. Week after week, for 40 years until her death, Ha-Ga published her trade-mark twin pocket cartoons. The easily recognisable characters, wide-eyed and unself-conscious, as well as the surreal climate of those dialogues, playing with language, taking delight in puns, in the absurd and the understatements, were hugely popular among the readers of post WWII Szpilki (Pins), as was testified by the polls for favourite cartoonist, in which Ha-Ga was regularly a winner. She was also the author of the most memorable illustrations for children's books and for the weekly children's magazine Świerszczyk (Little Cricket).

Agata Napiórska

Ha-Ga. Obrazki z życia

Pod pseudonimem Ha-Ga kryje się Anna Gosławska-Lipińska, wieloletnia rysowniczka satyryczna „Szpilek”. Żadna inna artystka nie miała tak długiego i regularnego cyklu w żadnym czasopiśmie. Przez czterdzieści lat co tydzień w „Szpilkach” pojawiały się rysunki charakterystycznych ludzików z wyłupiastymi oczami. W podpisie zazwyczaj podsłuchana rozmowa lub satyra na aktualną sytuację obyczajową czy towarzyską. Choć Ha-Ga tworzyła w latach 50. i 60. XX wieku, jej dowcipy są ponadczasowe, zachwycają aktualnością. Miała świetne ucho, potrafiła wyłuskać błyskotliwe zdania podczas spotkań w kawiarniach, na ulicy, w sklepie czy na plaży. Ilustrowała także książki dla dzieci – m.in. Tuwima i Brzechwy – i przez wiele lat współpracowała ze „Świerszczykiem”.

Dlaczego nie weszła do kanonu Polskiej Szkoły Ilustracji? Co sprawiło, że jej kariera nagle się urwała?

W biografii tej wybitnej artystki Agata Napiórska przypomina przedwojenne czasy, kiedy Ha-Ga przesiadywała przy stoliku Gombrowicza i przyjaźniła się z Tuwimem, pisze o szczycie jej popularności w latach 50. i schyłku kariery w latach 70., o przyjaźniach i miłościach, o życiu w cieniu męża, sławnego grafika Eryka Lipińskiego. Z książki wyłania się również intymny obraz relacji rysowniczki z jej córką, Zuzanną Lipińską.

Wydawnictwo Marginesy